Особливості роботи з обдарованими дітьми в умовах дистанційного навчання.
Дослідники обдарованості виділили такі загальні
принципи складання програм для обдарованих дітей:
-
Кожна дитина є неповторною. Тому для створення адекватної програми треба
спочатку визначити сильні і слабкі сторони дитини.
-
Дорослі повинні підтримувати дітей у формуванні їхньої позитивної
«Я-концепції», знижувати їхню зайву критичність щодо себе.
-
Сім’я має підтримувати обдаровану дитину у реалізації її задатків, разом зі
школою повинна взяти на себе відповідальність щодо її освіти.
-
Зміст програми має відповідати інтересам і потребам дитини, задовольняти
різноманітні потреби у навчанні.
-
Для забезпечення оптимального розвитку програма має передбачати повільний
поступовий перехід з одного рівня навчання на інший.
-
Програма має бути збалансованою і сприяти всебічному розвиткові, враховувати
потребу у фізичному та емоційному вдосконаленні, а також у спілкуванні.
-
Програма мусить розвивати у дитини наполегливість у досягненні мети,
цілеспрямованість.
-
Навчання повинно проводитися під керівництвом досвідчених фахівців.
- У
програмі має бути передбачена система оцінювання її ефективності, що дозволить
оцінити відповідність даної програми потребам дитини і можливості досягнення
нею необхідних результатів.
-
Основною метою програми має бути розвиток творчих здібностей.
-
Навчальний план для обдарованої дитини повинен бути спрямований на розвиток
загальних можливостей дитини, а саме: пізнавальні можливості і навички,
володіння великим обсягом інформації, великий словниковий запас, застосування
засвоєного у новому матеріалі, встановлення причинно-наслідкових зв'язків,
виявлення прихованих залежностей і зв'язків, вміння робити висновки, уміння
інтегрувати і синтезувати інформацію, прагнення до вирішення складних проблем,
уміння розуміти складні ідеї, розрізняти тонкі відмінності, використання
альтернативних шляхів пошуку інформації, здатність аналізувати ситуацію, уміння
оцінювати як сам процес, так і результат, уміння передбачати наслідки, уміння
міркувати, будувати гіпотезу, застосування ідей на практиці, здатність до
перетворень, критичність мислення, розвинену допитливість.
Поради учителю для роботи з обдарованими дітьми(метод.
реком. ТОКІППО)
Учитель повинен:
-
Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути не схожим на нього
самого.
-
Знатися на психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
-
Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
-
Мати широке коло інтересів і вмінь.
-
Володіти почуттям гумору (але без схильності до сарказму).
-
Бути жвавим і активним.
-
Виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і постійного
самовдосконалення.
-
Мати творчий нетрадиційний особистий світогляд.
-
Мати досить високу самооцінку, позитивну «Я-концепцію».
-
Бути емоційно стабільною людиною, тому що співпраця з обдарованою дитиною
потребує великих емоційних витрат, а це — велике навантаження.
-
Мати здібність до індивідуалізації навчання.
-
Уміти модифікувати навчальні програми.
-
Бути готовим до виконання різноманітних додаткових обов'язків, пов'язаних з
навчанням обдарованих дітей.
- До обдарованих
дітей треба ставитися спокійно. Вчитель повинен створити таку атмосферу в
класі, в якій успіхи «зоряного хлопчика» (або дівчинки) викликали не почуття
заздрості чи роздратування, а повагу з боку його однолітків.
Постійна недоброзичлива оцінка
вихователя може призвести до втрати дитиною впевненості у своїх силах, тим
самим приглушити здібності. Однак інша крайність «захвалювання» - викликає
зарозумілість, що не менш шкідливо. Оцінка, яку дає педагог, має бути
вимогливою, але доброзичливою, щоб зміцнювати віру в успіх.
- Треба допомогти такій дитині, тобто
дати їй завдання складніше. Кожне наступне завдання має бути більш складним,
ніж попереднє, і водночас посильним.
- Ефективне застосування методики
самостійного опрацювання (дослідження) учнем нової теми. На півріччя кожен
одержує свою серію завдань різної складності, які треба вирішити самостійно.
Після цього поступово завдання розбирають усім класом.
- Якщо сфера інтересів і набір
здібностей учня досить вузькі, завдання вчителя – розвивати ці здібності
максимально, щоб у майбутньому ця людина була здатна професійно використовувати
наявні в неї здібності і стати винятковою у своїй галузі.
- Талановитим дітям необхідне
особливе середовище, необхідні труднощі, оскільки легкі успіхи за низьких вимог
і загального слабкого фону загрожують швидкою деградацією.
Немає коментарів:
Дописати коментар